صغرا

  • ۰
  • ۰
تحقیق

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 51 صفحه

مقدمه :

به جرات می توان گفت هوا با ارزش ترین منبعی است که خداوند برای ادامه زندگی کلیه موجودات به زمین هدیه کرده است. آلودگی هوا از زمان برپایی اولین آتش با انسان بوده است ولی در زمان های مختلف به جنبه گوناگونی از آن اهمیت داده شده است.

آلودگی هوا یکی از مهمترین مقوله هایی است که نه تنها سلامت انسان را تهدید می کند، بلکه به کلیه عوامل محیط زیست اعم از گیاه، حیوان و اشیاء تاثیر بسیار نامناسب بر جای می گذارد. اثرهای آلودگی هوا بر محیط های بیولوژیکی ختم نمی شود، بلکه بناهای تاریخی، لوازم و تجهیزات خانگی، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و ساختمانی نیز در معرض اثرهای نامساعد و ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.

اغلب آلوده کننده های هوا که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته اند از نوع گاز می باشند نباید تصور کرد که تمامی ذرات آلوده کننده هوا در حالت گازی می باشد. به طور کلی به ذرات جامد کوچک و قطرات مایع ذرات معلق می گویند که در حال حاضر به شدت در آلودگیها و مسائل و مشکلات مربوط به آن سهیم می باشند. دود، دود سیگار، دود اتومبیل و گرد و خاک به عنوان منابع اصلی ذرات معلق تلقی می شوند. ذرات معلق بعضی مواقع به صورت ذرات قابل زیست ( زنده ) نظیر باکتریها، جلبکها، کبک ها، و هاگها هستند و یا به صورت غیر قابل زیست ( غیر زنده ) شامل مواردی از قبیل ترکیبات آلی، فلزات، گرد و غبار، نمک های دریایی، طبقه بندی می شوند. ذرات معلق آلوده کننده هوا به دلایل زیر مورد توجه خاصی قرار می گیرند.

1 &ndash بسیاری از ذرات معلق در مقایسه با آلوده کننده های گازی دیگر موجب اختلال مجاری تنفس می شوند.

2 &ndash بعضی از ذرات معلق با همکاری هم اثرات سمی آلوده کننده ها را افزایش می دهند.

3 &ndash ذرات معلق، آلوده کنندگی اتمسفر را افزایش داده و باعث کاهش بینایی می شوند.

4- ذرات معلق از بعضی از آلوده کننده های گازی موجود در اتمسفر به وجود می آیند.

بهرحال آلودگی هوا به وجود هر ماده&zwnj ای در هوا که می&zwnj تواند برای انسان و یا محیط پیرامون آن زیان&zwnj آور باشد، اطلاق می&zwnj گردد.

تحمل شرایط بد آب و هوایی مناطق گرمسیری خصوصاً در فصل تابستان با توجه به ماهیت بندری بودن مناطق، برای هر کسی (البته تا حدودی) قابل تحمل می باشد اما آنچه که در چندین سال گذشته خصوصاً از ابتدای سال 1380 بیشتر ملموس بوده است آلودگی هوا در اثر بادهای شدید و همچنین آلودگی شیمیایی بدلیل همجوار بودن با صنایع وسیع پتروشیمی می باشد که بطور چشم گیری تعداد صنایع پتروشیمی نیز در حال افزایش می باشد.

آلودگی هوا مانند هر پدیده دیگری دارای پیشینه ای است که مطالعه آن از دیدگاه متخصصانِ محیط زیست، بخش قابل توجهی از پژوهش های کارشناسی را در برمی گیرد. علاوه بر این، صاحبان مشاغلی چون پزشکان، مسئولان و متولیان شهری، صاحبان صنایع، تولیدکنندگان سوخت های فسیلی، مسئولان بهداشت محیط و افراد متعدد دیگری که مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوا و مسایل آن در ارتباط هستند، بایستی آلودگی هوا را از زوایای گوناگون مورد بحث قرار داده و در راه حل هایی برای این بلای فراگیر ارائه نمایند.

در 15 سال حضور در بندر امام خمینی(ره) و مشاهده افزایش روند آلودگی هوا ، بنده را وا داشت تا با ثبت میزان ساعات و روزهایی که هوای بندر امام با خاک و یا موارد شیمیایی آلوده می شود را یادداشت نموده تا شاید بتوان با اعداد و ارقام مسوولین را متوجه موضوع و بحرانی بودن آن نموده و راه کارهای مناسبی برای جبران آن پیش بینی گردد.

علاوه بر این اینکه مشاهدات بصورت دستی یادداشت شده است منبع اطلاعات شش ماهه اول سال 1387 توسط اداره محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک به ثبت رسیده است. که خود تاییدی بر صحت ثبت اطلاعات دستی می باشد.



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-115545-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a2%d9%84%d9%88%d8%af%da%af%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%a7-%d8%b9%d9%84%d9%84-%d9%88/
  • ۹۵/۰۹/۲۶
  • tyusre vcjll

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی